FAQ

Oftewel… vragen die we wel eens krijgen! Take your pick en staat jouw vraag er toch niet tussen? Geef ons een seintje!

Waar breek jij verder je hoofd over?

Werken jullie echt alleen maar online?

Jep! Echt, eerlijk, absoluut en niet gelogen. Alles wat wij aanbieden is volledig online. Zelfs achter de schermen vergaderen en brainstomen wij online. Ons ‘secretariaat’ is een Facebookgroep en ons koffiemachien een membership site! ; – )

Werkt online hulpverlening wel?

Stel je voor dat hier nu ‘nee’ zou staan. Dan zou een volledig online groepspraktijk nogal overbodig zijn, niet?

Maar serieus, online gesprekken werken prima! Vaak is het simpelweg iets ongekend en zoals het spreekwoord zegt: ‘Onbekend is onbemind.’. Wij vanuit onze kant kennen het online hulpverleningslandschap zo ondertussen wel een beetje en met de hand op ons hart: we geloven er 100% in dat we jou op deze manier perfect verder kunnen helpen!

Een aantal van ons werkt al een hele tijd online en we hebben dus al een palmares van tevreden cliënten opgebouwd. Daarnaast leert onderzoek ons ook dat het allerbelangrijkste in therapeutische en coachingsrelaties is om een goede klik te hebben. En laat daar nu net onze focus liggen! ; – )

Wat bieden jullie allemaal aan?

Een hele boel! Gaande van burn-out en rouw over voeding en gezondheid tot opruimen en creatief met je fototoestel aan de slag gaan. You name it, we’ve got it!

Hier vind je ons volledige aanbod. Je kan zoeken binnen ons kernteam of in het bredere aanbod (daar zitten ook de FlowFriends bij, die verbonden zijn aan De FlowFabriek, maar geen onderdeel van het team vormen). 

Er zijn ook verschillende manieren waarop je kan zoeken. Binnen het team kan je zoeken op basis van:

Daarnaast kan je ook onze ‘Match Making Tool‘ inzetten: een korte vragenlijst die je helpt de juiste match en dus de juiste hulp voor jou te vinden.

In het bredere aanbod en dus binnen het team én de FlowFriends kan je zoeken op basis van:

En ook daar is er een ‘Match Making Tool‘ waar ook de FlowFriends in terug te vinden zijn.

Wat zijn FlowFriends?

Wel, er is het team van De FlowFabriek en daarin hebben we plaats voor 30 specialisten. Waarom? Omdat er teamvergaderingen zijn, werkgroepjes, coachingsgesprekken enz. En dus moet je ergens een lijn trekken.

Maar natuurlijk zijn er nog super veel fijne en goede coaches en therapeuten die zich ook wel kunnen vinden in de visie en missie van De FlowFabriek. Zij hebben zich daarom aangesloten als FlowFriend en je kan hen dus ook terugvinden hier of in hun aanbod zoeken hier

De leden van ons team herken je aan het wolkje met hun naam in. We staan niet garant voor FlowFriends, in die zin dat we niet iedereen persoonlijk kennen, maar zij staan dus wel achter onze visie én er zitten alvast een aantal kanjers tussen.

Wat als ik met een probleem zit dat niet op jullie site vermeld staat?

Vervelend! In dat geval mag je ons een mailtje sturen op info@deflowfabriek.be en dan proberen we je alsnog te helpen. Ofwel door te kijken wie binnen ons team je hiermee zou kunnen helpen, ofwel verwijzen we je door.

En verder zou het zelfs zomaar kunnen dat we door jouw vraag op zoek gaan naar een nieuwe collega. Want dat is absoluut onze missie: kunnen helpen bij ieder probleem en elke vraag!

Hoe kan ik gericht zoeken op jullie site?

Je kan zoeken binnen ons kernteam of in het bredere aanbod (daar zitten ook de FlowFriends bij, die verbonden zijn aan De FlowFabriek, maar geen onderdeel van het team vormen).

Er zijn ook verschillende manieren waarop je kan zoeken. Binnen het team kan je zoeken op basis van:

Daarnaast kan je ook onze ‘Match Making Tool‘ inzetten: een korte vragenlijst die je helpt de juiste match en dus de juiste hulp voor jou te vinden.

In het bredere aanbod en dus binnen het team én de FlowFriends kan je zoeken op basis van:

En ook daar is er een ‘Match Making Tool‘ waar ook de FlowFriends in terug te vinden zijn.

Hoeveel kost een gesprek bij jullie?

Wij hebben geen vaste prijs over onze werking heen. Elke hulpverlener kiest zijn/haar prijzen zelf. Die kunnen bijgevolg een beetje verschillen. Je zal dus naar het specifieke aanbod waar jij naar op zoek bent moeten gaan kijken om de juiste prijs te kennen. Die staat wel telkens vermeld.

Hoe betaal ik voor mijn afspraak?

Met een klik op de knop en bankcontact. Easy peasy!

Je krijgt een bevestigingsmailtje bij het boeken van een afspraak (check je spam, want dit komt van onze agenda tool Acuity). Dit is een automatische mail met een samenvatting van je afspraak. Onderaan vind je de betaalgegevens.

Let op: het is steeds de bedoeling dat je voor je gesprek de betaling in orde gebracht hebt of anders gezegd, je gesprek ligt pas echt vast van zodra jij betaald hebt.

Hoe gaat online hulpverlening precies in zijn werk?

Ook hier is geen simpel of kort antwoord, want er zijn heel wat verschillende vormen van online hulpverlening. Er zijn gesprekken, programma’s, cursussen, e-boeken, ledensites, enz. Maar laten we nu even zeggen dat je ‘online gesprekken’ bedoelde.

In dat geval gebruiken wij het programma Zoom. Dat kan je een beetje vergelijken met Skype. Als je een gesprek inplant bij een hulpverlener, krijg je van hem/haar een ‘zoom link’ doorgestuurd en al wat je moet doen is op die link klikken. De rest wijst zichzelf uit. De allereerste keer zal Zoom iets op je computer installeren, maar nadien is het telkens maar één kort stapje en je zit meteen midden in het gesprek! Opnieuw: easy peasy!

Hoe werkt Zoom of welke stappen moet ik zetten?

Laten we dat even stap voor stap overlopen:

  • Je klikt op de link in de automatische mail die je kreeg na het boeken van je afspraak.
  • Er zal een tabblad open gaan en daar staat ergens onderaan ‘click here to launch te meeting or download & run Zoom’
  • Klik ‘download & run Zoom’
  • Je computer zal dan waarschijnlijk vragen of je ‘deze app toestemming wil geven wijzigingen aan je apparaat aan te brengen’? Klik ‘JA’
  • Vervolgens zal Zoom openen en vragen je naam in te geven. 
  • Dan kies je voor ‘join meeting’
  • Tot slot kies je nog voor ‘join with video’ en
  • ‘join with computer audio’

En dan  zit je in het gesprek! All set!

Is dat wel veilig zo online hulpverlening en online gesprekken?

Goede vraag! Want in tijden van GDPR (General Data Protection Regulation) is het belangrijk om te weten waar je gegevens online naartoe gaan en waarvoor ze bijgehouden of gebruikt worden.

Om te beginnen houden wij enkel gegevens bij die we echt nodig hebben, zoals je emailadres of je telefoonnummer. Er wordt enkel naar je adres gevraagd als er bv. ook iets naar je opgestuurd moet worden.

Verder werken we met programma’s die eveneens een overeenkomst rond de GDPR hebben. Zo werkt iedereen voor online gesprekken met het programma Zoom en gebruiken we een agendasysteem, waarbij we ook zeker zijn dat de data veilig bewaard worden.

Zoom is dan ook een pak veiliger dan bellen via WhatsApp, Skype of Facetime. Je hoorde mogelijks wat negatieve dingen over Zoom, die door de Corona-crisis plots overspoeld werd. Zij zijn dan ook helemaal in hun beveiliding gevlogen en hebben standaard een passwoord en een ‘wachtkamer’ toegevoegd aan de gesprekken.

Als een hulpverlener jouw een link stuurt voor een gesprek, kan het zijn dat dit paswoord al in de link zelf zit of er zal je gevraagd worden dit nog even in te geven. Beide zijn veilig.

De wachtkamer zorgt ervoor dat je eerst nog even een zwart beeld ziet en pas als de hulpverlener ‘de deur open doet’ kan je binnen. Zo kan er ook niet iemand zomaar je gesprek komen binnenvallen.

Je mag er dus zeker van zijn dat wij zorg dragen voor jouw veiligheid!

Wat moet ik doen ter voorbereiding voor een online gesprek?

Helemaal niets. Bij een intake gesprek krijg je soms een korte vragenlijst, maar that’s it. 

Een tip: het kan geen kwaad enkele minuutkes op voorhand te checken op alles voor Zoom ok is en je weet waar je je link terug vindt.

Het enige wat je verder nodig hebt, is een computer met een camera of je kan zelfs via je tablet of smartphone bellen. En een goede internetverbinding natuurlijk!

Wat als ik een probleem heb met mijn afspraak of last minute niet kan?

Je kan je afspraak zelf annuleren of aanpassen tot 24 of 48u op voorhand (afhankelijk van hulpverlener). Let wel op! Reeds betaalde afspraken worden niet terugbetaald bij een annulatie, maar kunnen wel verzet worden tot 24u op voorhand. Annuleren eens je betaald hebt is niet mogelijk.

Kwam er last minute iets tussen of zijn er bepaalde omstandigheden die het voor jou onmogelijk maakte om aanwezig te zijn, neem dan zo snel mogelijk contact op met de hulpverlener waarbij je een gesprek boekte. Hij of zij zal bekijken en beslissen wat mogelijk is.

Is er een ander probleem, bv. je ontving nog geen Zoom-link of je vergat te betalen of… neem dan steeds contact op met de hulpverlener in kwestie. Wanneer je naar het algemene mailadres mailt, zal dit sowieso meer tijd kosten.

 

Wat is de achtergrond van de hulpverleners die hier werken?

Ook dit is heel verschillend. Er zitten therapeuten, psychologen, coaches, enz. in ons team. Op de pagina van eender wie van het team en kan je vinden wat de achtergrond van die specifieke persoon is. Want hoewel we diploma’s niet het allerbelangrijkste vinden (of alleszins geloven dat er veel meer belangrijke factoren zijn die iemand een goede hulpverlener maken), willen we wel heel duidelijk en transparant zijn.

Eén ding hebben we alvast allemaal gemeen en dat is dat we een passie hebben voor wat we doen en goed zijn in datgene dat we aanbieden. Je bent dus in goede handen! ; – )

Waarom zijn er veel meer vrouwen in jullie team?

Awel… daar hebben wij nu ook eens geen antwoord op sé! ; – )

Heb je nog een andere vraag?

Stel ze ons dan gerust hier! 

Hulp op maat in jouw living is onze missie!

Nog vragen? Geef ons een seintje!

Specifieke vragen voor één van de specialisten, kan je rechtstreeks aan hen stellen (zie contact).