FAQ

Oftewel… vragen die we wel eens krijgen! Je vindt hier onder een heel lijstje met vragen. Staat jouw vraag er toch niet tussen? Dan vind je op het einde van deze pagina een contactformulier waar je je vraag alsnog kan stellen. Wij zullen jouw vraag dan zo snel mogelijk beantwoorden!

Waar breek jij je hoofd over?

Werken jullie echt alleen maar online?

Jep! Echt, eerlijk, absoluut en niet gelogen. Alles wat wij aanbieden is volledig online. Zelfs achter de schermen vergaderen en brainstomen wij online. En ons ‘secretariaat’ is een Facebookgroep! :-)

Werkt online hulpverlening wel?

Stel je voor dat hier nu ‘nee’ zou staan. Dan zou een volledig online groepspraktijk nogal overbodig zijn, niet?

Maar serieus, online gesprekken werken prima! Vaak is het simpweg iets ongekend en zoals het spreekwoord zegt: ‘Onbekend is onbemind.’. Wij vanuit onze kant kennen het online hulpverleningslandschap zo ondertussen wel een beetje en met de hand op ons hart: we geloven er 100% in dat we jou op deze manier perfect verder kunnen helpen!

Een aantal van ons werkt al een hele tijd online en we hebben dus al een palmares van tevreden cliënten opgebouwd. Daarnaast leert onderzoek ons ook dat het allerbelangrijkste in therapeutische en coachingsrelaties is om een goede klik te hebben. En daar ligt onze focus dan ook!

Wat bieden jullie allemaal aan?

Een hele boel! Gaande van burn-out en rouw over voeding en gezondheid tot opruimen en met je Tinderprofiel aan de slag gaan. You name it, we’ve got it!

Je vindt alle thema’s bij ‘Aanbod‘.

Wat als ik met een probleem zit dat niet op jullie site vermeld staat?

Vervelend! In dat geval mag je ons een mailtje sturen op info@deflowfabriek.be en dan proberen we je alsnog te helpen. Ofwel door te kijken wie binnen ons team je hiermee zou kunnen helpen, ofwel verwijzen we je door.

En verder zou het zelfs zomaar kunnen dat we door jouw vraag op zoek gaan naar een nieuwe collega. Want dat is absoluut onze missie: kunnen helpen bij ieder probleem en elke vraag!

Hoeveel kost een gesprek bij jullie?

Wij hebben geen vaste prijs over onze werking heen. Elke hulpverlener kiest zijn/haar prijzen zelf. Die kunnen bijgevolg een beetje verschillen. Je zal dus naar het specifieke aanbod waar jij naar op zoek bent moeten gaan kijken om de juiste prijs te kennen. Die staat wel telkens vermeld.

Hoe betaal ik voor mijn afspraak?

Ook dat is een beetje verschillend naar gelang de hulpverlener. Soms kan je meteen online betalen via een link, soms zal dat met een overschrijving gebeuren en soms zijn er verschillende alternatieven. Ook dit zal vermeld staan bij het aanbod of je krijgt een bevestigingsmailtje wanneer je een gesprek inplant, waar in zal staan hoe je de betaling in orde brengt.

Dit bevestigingsmailtje is een automatische mail met een samenvatting van je afspraak. Onderaan vind je de betaalgegevens. 

Let op dat het steeds de bedoeling is dat je voor je gesprek de betaling in orde gebracht hebt of anders gezegd, je gesprek ligt pas echt vast van zodra jij betaald hebt.

Hoe gaat online hulpverlening precies in zijn werk?

Ook hier is geen simpel of kort antwoord, want er zijn heel wat verschillende vormen van online hulpverlening. Er zijn gesprekken, programma’s, cursussen, e-boeken, ledensites, enz. Maar laten we nu even zeggen dat je ‘online gesprekken’ bedoelde.

In dat geval gebruiken wij het programma Zoom. Dat kan je een beetje vergelijken met Skype. Als je een gesprek inplant bij een hulpverlener, krijg je van hem/haar een ‘zoom link’ doorgestuurd en al wat je moet doen is op die link klikken. De rest wijst zichzelf uit. De allereerste keer zal Zoom iets op je computer installeren, maar nadien is het telkens maar één kort stapje en je zit meteen midden in het gesprek! Easy peasy!

Is dat wel veilig zo online hulpverlening en online gesprekken?

Goede vraag! Want in tijden van GDPR (General Data Protection Regulation) is het belangrijk om te weten waar je gegevens online naartoe gaan en waarvoor ze bijgehouden of gebruikt worden.

Om te beginnen houden wij enkel gegevens bij die we echt nodig hebben, zoals je emailadres of je telefoonnummer. Er wordt enkel naar je adres gevraagd als er bv. ook iets naar je opgestuurd moet worden.

Verder werken we met programma’s die eveneens een overeenkomst rond de GDPR hebben. Zo werkt iedereen voor online gesprekken met het programma Zoom en gebruiken we een agendasysteem, waarbij we ook zeker zijn dat de data veilig bewaard worden.

Zoom is dan ook een pak veiliger dan bellen via WhatsApp, Skype of Facetime.

Met Zoom wordt er je een link doorgestuurd die speciaal voor jouw gesprek aangemaakt werd. Behalve voor groepsgesprekken, maar ook dan is het een speciale link die eigenlijk zo’n beetje gelijkstaat met de praktijkruimte van een hulpverlener in ‘real life’.

Je mag er dus zeker van zijn dat wij zorg dragen voor jouw veiligheid!

Wat moet ik doen ter voorbereiding voor een online gesprek?

Helemaal niets. Bij een intake gesprek kan je zelf kiezen of je wil bellen via WhatsApp, Skype of Zoom. Als je een gesprek inboekt, krijg je een korte vragenlijst, waarin je jouw keuze aanduidt en de nodige info geeft. Wij bellen jou op via WhatsApp of Skype. Koos je voor Zoom, dan hoef je enkel op de ‘zoom link’ te klikken die je via mail krijgt en de stappen te volgen, net voor het gesprek van start gaat. 

Je hoeft daar zelf niets op voorhand voor te installeren en het wijst zichzelf uit. De eerste keer zal Zoom iets op je computer installeren en nadien is zelfs dat niet meer nodig. Het kan zijn dat je je geluid even moet testen of aanzetten ergens, maar ook dat vereist geen verdere computerkennis.

Het enige wat jij nodig hebt is een computer met een camera of je kan vaak zelfs via je tablet of smartphone bellen. En een goede internetverbinding natuurlijk!

Wat als ik een probleem heb met mijn afspraak of last minute niet kan?

Je kan je afspraak annuleren of aanpassen tot 24u op voorhand. Let wel op! Reeds betaalde afspraken worden niet terugbetaald bij een annulatie, maar kunnen wel verzet worden tot 24u op voorhand. Annuleren eens je betaald hebt is niet mogelijk.

Kwam er last minute iets tussen of zijn er bepaalde omstandigheden die het voor jou onmogelijk maakte om aanwezig te zijn, neem dan zo snel mogelijk contact op met de hulpverlener waarbij je een gesprek boekte. Hij of zij zal bekijken en beslissen wat mogelijk is.

Is er een ander probleem, bv. je ontving nog geen zoom-link of je vergat te betalen of… neem dan steeds contact op met de hulpverlener in kwestie. Wanneer je naar het algemene mailadres mailt, zal dit sowieso meer tijd kosten.

 

Wat is de achtergrond van de hulpverleners die hier werken?

Ook dit is heel verschillend. Er zitten therapeuten, psychologen, coaches, diëtisten, een advocaat enz. in ons team. Bij ‘over ons’, kan je doorklikken op eender wie van het team en vervolgens zal je daar vinden wat de achtergrond van die specifieke persoon is. Want hoewel we diploma’s niet het allerbelangrijkste vinden (of alleszins geloven dat er veel meer belangrijke factoren zijn die iemand een goede hulpverlener maken), willen we wel heel duidelijk en transparant zijn.

Eén ding hebben we alvast allemaal gemeen en dat is dat we een passie hebben voor wat we doen en goed zijn in datgene dat we aanbieden. Je bent dus in goede handen!

Waarom zijn er veel meer vrouwen in jullie team?

Awel… daar hebben wij nu ook eens geen antwoord op sé! ;-)

Heb je nog een andere vraag?

Stel ze ons dan gerust hier! 

Hulp op maat in jouw living, is onze missie!

Nog vragen? Geef ons een seintje!

info@deflowfabriek.be