Sommige mensen moeten iets eten in de eerste 5 minuten dat ze wakker zijn. Zo niet, komen ze onmogelijk in actie en/of hebben ze een noemenswaardig ochtendhumeur. Anderen slaan liever het ontbijt over en gaan meteen naar de lunch. Hoe waar is het gezegde “eet ’s morgens als een koning, ’s middags als een prins en ’s avonds als een bedelaar”?

Het ontbijt is de eerste maaltijd van de dag, ongeacht het tijdstip waarop dit wordt genuttigd en waaruit dit bestaat. Start je de dag om 12u met Mc Donalds, dan is dit je ontbijt. Strikt genomen kan je stellen dat iedereen ontbijt.

Er bestaat geen vaste regel over wanneer je precies moet ontbijten. Ieder lichaam is anders. Wel weten we dat onze hersenen glucose nodig hebben om te functioneren. Als hersenen te lang zonder brandstof zitten, wordt het moeilijker om na te denken en te onthouden. Op een bepaald tijdstip in de voormiddag (ervan uitgaande dat je rond 7u bent opgestaan) iets eten, is bijgevolg aangewezen als je fris en alert wil reageren doorheen de dag.

Mensen die van nature late ontbijters zijn, zijn vaak ook meer stressgevoelig. Bijnieren, onze stressorganen, die overuren draaien zorgen mede voor een uitgesteld hongergevoel. Een slok koffie op je nuchtere maaggaat je bijnieren nog extra stimuleren.

Wacht je te lang om te ontbijten en heb je aan het einde van de dag in het totaal te weinig voedsel verbruikt, dan is de kans groot dat je dit compenseert door bij het avondmaal teveel te eten of in de snoep- en/of chipskast te duiken tussen 20u en 24u. Herkenbaar?

Op zich is dit een heel normale reactie van ons lichaam, dat te weinig brandstof heeft gekregen doorheen de dag en schade wil inhalen.

Daar knelt onder andere het schoentje. ’s Avonds vertraagt onze spijsvertering. Wat je dan nog eet wordt moeilijker verteerd, met mogelijks slaapproblemen en/of maag-darmklachtentot gevolg. Ook blijft dat gesneukel sneller kleven in de vorm van extra gewicht. Daarom dus die uitspraak over de koning, prins en bedelaar: naarmate de dag vordert vraagt ons lichaam minder energie in de vorm van voeding omdat het minder verbruikt. Kom je laat thuisna het werk of heb je nog een hongertje na het sporten? Een kom soep is dan ideaal.

Een tweede heikel punt is wat je dan precies in je mond stopt om de dag mee te starten. Snelle suikers, als wit brood, koffiekoeken en ontbijtgranen, zorgen na een uur of twee voor een energiedip, waardoor je grijpt naar een snack om de voormiddag door te komen. Daarmee zet je ook de trend voor de rest van de dag: start je ongezond, dan is het moeilijker om doorheen de dag over te schakelen naar gezonde voeding.Suiker vraagt om meer suiker. De verwerking van suiker vraagt ongelooflijk veel energie van je lichaam. Gevolg: je neemt een volgende snelle suiker of koffie om je energieniveau op te krikken.

Ons lichaam kan veel aan. Er zit heel wat rek op. Een chronisch suikerrijk voedingspatroon leidt op termijn echter tot ontstekingenin het lichaam. Bij de ene sneller dan bij de andere. Daar kan je rouwig om zijn. Beschouw het eerder als een cadeautje van je lichaam, dat je zo aanmoedigt om zorg te dragen voor de enige onvervangbare ‘machine’ die je hebt. 

Herken je bij jezelf:

  • Slaapproblemen
  • Maag- darmklachten
  • Energiedipjes
  • Overgewicht
  • Suikerverslaving

Neem je ontbijt even onder de loep. Waarmee start jij je dag?

Je lichaam is ’s ochtends vooral blij met een glas water op je nuchtere maag. Daarmee ontdoet het zich van de afvalstoffen die doorheen de nacht zijn opgestapeld. Nog meer als daar het sap van een halve citroen aan toegevoegd is (reinigend voor je lever). 

Lange verzadiging bereik je door gezonde vetten toe te voegen aan je ontbijt: noten, zaden en pitten in je havermout, kokosolie, ghee, avocado in je smoothie, zalm op je volkoren (desem) toast, een spiegelei, …

Voor een gezond ontbijt kan je allerlei kanten uit. Google, instagram, pinterest enz. staan allemaal vol healthy breakfast-ideeën!

 

Joke

P.S.: Joke De Wulf was gezondheidstherapeut bij De FlowFabriek.